Kulturkrockar

Hej på er, nu är det några dagar sen jag skrev i bloggen. Det har varit lite mycket dessa dagar. Jag har en massa bilder och historier och ska försöka skriva om detta, men nu om kvällens aktiviteter.

Idag har vi haft besök från Sverige. I normala fall hamnar vi på en internationell restaurang men denna gång tänkte vi ta med dom på en Ukrainsk restaurang, väldigt nära turiststråket, men ändå långt ifrån. Detta innebär att man i princip är på turistspråket men restaurangen ”skyltar” inte och därför måste man veta att den finns, i detta fall gå in på en bakgård.

Vi var fem stycken. Två stora öl per skalle, tre glas vodka per skalle, en fin huvudrätt (själv åt jag pepparstek) och lite vatten att få ned vodkan med. Allt detta kostade 500 hryvnia totalt dvs ca 140 kr per skalle, det tycker jag är prisvärt.

På vägen hem kom kulturchocken verkligen till sin yta. Som ni vet är Sverige det minst korrupta land i Europa medan Ukraina den mest (nu vill jag dock påpeka att majoriteten av alla människor i detta land är ärliga och hårt arbetande goda människor, det är dom jag träffar. Sen finns det dom som försöker tjäna extra – jag vill gärna återkomma om detta). Hur som helst, det blev taxi hem. Min kollega ville ha kvitto och det fick han ”in blanco”. Som taxichauffören sa ”fyll i vad ni vill, jag bryr mig inte”. Vi har ett taxikvitto in blanco –  vad kostar ett sånt ?

1 Responses to Kulturkrockar

  1. Christian skriver:

    Tjena Stefan,

    Trevligt att du installerat dig i Ukraina. Prisnivån tycks vara helt ok, precis som här i Indien. Det blir svårt att acklimatisera sig till den svenska prisbilden så jag ska jobba för att Ukraina blir nästa stopp. 🙂

    Mvh
    Christian

Lämna en kommentar